ARGUMENTARE
Problemele abordate de această activitate sunt perpetuarea stereotipurilor și prejudecăților prin intermediul mass-media și utilizarea greșită a imaginilor pentru a furniza informații și pentru a evoca răspunsuri emotive.
OBIECTIVE
- Explorarea modului în care imaginile sunt utilizate în presă;
- Dezvoltarea abilităților de analiză critică.
CERINȚE
- Durată: 45 de minute;
- Dimensiunea grupului: 6+ persoane.
PREGĂTIRE
- Imprimă fotografiile fișelor de lucru, de preferință în format A3, color.
- Fâșii de hârtie, pixuri, piuneze sau bandă adezivă pentru a lipi imaginile pe pereți.
DESCRIERE
- Prinde sau lipește imaginile pe un perete.
- Oferă participanților fâșii de hârtie și roagă-i să se uite la fiecare imagine pe rând și apoi să scrie două titluri alternative, unul pozitiv și unul negativ, pe foi de hârtie separate.
- Când toată lumea este gata, lipește titlurile sub imagini, aglomerând cele pozitive în partea stângă și cele negative în partea dreaptă. Oferă 10 minute pentru asta.
- După ce toți participanții și-au plasat titlurile, oferă-le încă 5 minute pentru a revizui fotografiile și titlurile care au fost asociate cu ele.
SUBIECTE DE DISCUȚIE (DEBRIEFING ȘI EVALUARE)
- Câte interpretări diferite au existat pentru fiecare imagine?
- De ce crezi că oameni diferiți văd lucruri diferite în aceeași imagine?
- Fotografiile sunt considerate a arăta adevărul și sunt adesea un instrument care este folosit pentru a răspunde unei revendicări. În ce măsură crezi că imaginile arată adevărul a ceea ce s-a întâmplat într-o anumită situație?
- Ce ne poate învăța această activitate despre utilizarea imaginilor pentru a transmite informații, a stârni emoții, a provoca simpatie etc?
Metodă inspirată din Pachetul Educațional "all different - all equal", al Consiliului Europei, ediția a doua revizuită în 2016, pg 176-177, https://rm.coe.int/1680700aac, 09/10/2019