Choose your preferred language

Resurse

Educatie intre egali

Manual si tutoriale

Asigurarea calitatii

Alte resurse

 

ARGUMENTARE

Mulți formatori și activiști folosesc cursa privilegiilor ca activitate experiențială pentru a evidenția modul în care oamenii beneficiază sau sunt marginalizați de sistemele din societatea noastră.

OBIECTIVE

Să se discute intersecțiile complicate ale privilegiilor și marginalizărilor într-un mod mai puțin confruntător și mai reflectant.

CERINȚE

  • Durată: 15~20 de minute pentru plimbarea privilegiată; 45~60 de minute pentru debriefing
  • Materiale:
    • Un spațiu mare și larg, de exemplu, o sală de clasă cu toate scaunele și mesele împinse pe margini, un auditorium sau o sală de sport;
    • Scaune cu scopul de a forma un cerc pentru sesiunea de debriefing;
    • Bandă adezivă pentru a crea o linie de pornire pentru participanți;
    • Opțional: bandă adezivă sau alte materiale pentru a trasa linii care să indice unde să se facă un pas în față sau în spate.

DESCRIERE

  1. Distribuie un post-it fiecărui participant și roagă-i să scrie pe el un obiectiv de viață, să-l împăture în jumătate și să deseneze pe el un simbol care îi va ajuta să-l identifice ulterior.
  2. Roagă participanții să se alinieze în linie dreaptă pe mijlocul sălii, având suficient spațiu pentru a se deplasa înainte și înapoi pe măsură ce exercițiul se desfășoară.
  3.  (Opțional) Spune primilor 6 oameni din grup că, pentru următoarea activitate, îi vei ruga să-și imagineze că sunt tineri refugiați care trăiesc în țara de unde provin ei și că vor răspunde la enunțurile activității din perspectiva acestei identități.
  4. Cere participanților să meargă în linie dreaptă până la capătul camerei/spațiului și să-și plaseze post-it-ul pe podea, cu simbolul la vedere.
  5. Cere participanților să se întoarcă pe linie și să se țină de mână. Important: asigură-te că întrebi participanții dacă se simt confortabil să atingă și să fie atinși de ceilalți. Dacă unii declară că nu se simt confortabil, nu îi obliga și nu fă un caz din asta.
  6. Poți oferi o explicație despre activitate, despre cum intenționează să educe cu privire la privilegiu și despre ce înseamnă mai exact privilegiul sau poți trimite participanții în activitate fără un astfel de context.
  7. Citește următoarele participanților:

 “Voi citi enunțurile cu voce tare. Vă rog să vă mișcați dacă un enunț vi se potrivește. Dacă nu vă simțiți confortabil recunoscând că unul dintre enunțuri vi se aplică, pur și simplu nu vă mișcați atunci când acesta este citit. Nimeni altcineva nu va ști dacă vi se aplică sau nu.”

  1. Începe să citești cu voce tare enunțurile, fă o pauză după fiecare. Pauza poate fi de lungă sau de scurtă durată.
  2. După ce ai epuizat enunțurile, roagă participanții să observe unde se află în cameră în raport cu ceilalți.
  3. Spune participanților că acum vor alerga pentru a-și atinge obiectivele de viață. Punctul de plecare va fi poziția în care se află în prezent.
  4. Dă start cursei, permite participanților să își recupereze post-it-ul care conține obiectivul de viață.
  5. Reunește-i pe toți în cerc pentru debriefing și discuții.

SUBIECTE DE DISCUȚII (DEBRIEFING ȘI EVALUARE)

  • Cum te-ai simțit să faci parte din această activitate?
  • Ce întrebări/enunțuri ți-au dat cel mai mult de gândit?
  • Cum te-ai simțit fiind în fruntea grupului? În spatele? La mijlocul?
  • Dacă ai rupt contactul cu persoana de lângă tine, cum te-ai simțit în acel moment?
  • (pentru abordarea opțională) Pentru cei care au luat identitatea unui refugiat, care crezi că ar fi fost poziția ta dacă ți-ai fi păstrat identitatea personală?
  • Care crezi că ar fi fost poziția ta dacă ai fi un refugiat care ar fi găsit protecție în țara de unde vii tu? Cum te-ai fi raportat la acele întrebări?
  • Vezi această activitate ca o metaforă/reprezentare a unei vieți reale? Ce aspect al vieții reale crezi că reflectă?
  • Cum poate îmbunătăți înțelegerea privilegiilor sau a marginalizării, relațiile tale cu tine însuți și cu ceilalți?
  • Dacă ai putea adăuga o întrebare, care ar fi aceea?

 

Surse:

Peace Learner, https://peacelearner.org/2016/03/14/privilege-walk-lesson-plan/, 08-30-2019

Activitatea care a inspirit acest exercițiu a fost dezvoltată de Rebecca Layne și Ryan Chiu pentru clasă pedagogică de Soluționare a Conflictelor a Dr. Arthur Romano de la Școala pentru Analiză și Soluționare a Conflictelor ”George Mason”.

Un exemplu al plimbării privilegiate poate fi găsit la:

https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=hD5f8GuNuGQ

 

Enunțurile utilizate la Marșul Privilegiilor:

 

  1. Dacă ești dreptaci, fă un pas în față.
  2. Dacă unul sau ambii tăi părinți au o diplomă unviersitară, fă un pas în față.
  3. Dacă ești caucazian, fă un pas în față.
  4. Dacă tu sau familia ta vă bazați sau v-ați bazat, în principal, pe ajutor din partea statului (ajutor de șomaj, ajutor social), fă un pas în spate.
  5. Dacă, în mod constant, te simți nesigur atunci când umbli singur noaptea, fă un pas în spate.
  6. Dacă la tine în casă sunt angajați servitori, grădinari etc, fă un pas în față.
  7. Dacă poți să te deplasezi prin lume fără a te teme de o agresiune sexuală, fă un pas în față.
  8. Dacă ai studiat cultura strămoșilor tăi în școala primară, fă un pas în față.
  9. Dacă deseori simți că părinții tăi sunt prea ocupați pentru a petrece timp cu tine, fă un pas în spate.
  10. Dacă s-a râs vreodată de tine sau dacă ai fost agresat pentru ceva ce nu puteai schimba sau ceva ce nu puteai controla, fă un pas în spate.
  11. Dacă te-ai fi gândit vreodată de două ori înainte să chemi poliția în cazul unei situații conflictuale, fă un pas în spate.
  12. Dacă familia ta nu deține un calculator, fă un pas în spate.
  13. Dacă ai avut vreodată posibilitatea de a juca un rol important într-un proiect sau o activitate, datorită unui talent pe care l-ai dezvoltat anterior, fă un pas în față.
  14. Dacă te simți respectat pentru performanța ta academică, fă un pas în față.
  15. Dacă ai o dizabilitate fizică vizibilă, fă un pas în spate.
  16. Dacă ai o boală sau o dizabilitate invizibilă, fă un pas în spate.
  17. Dacă ai fost vreodată acceptat într-o poziție pentru care ai aplicat datorită asocierii tale cu un prieten sau un membru al familiei, fă un pas în față.
  18. Dacă cineva a vorbit în numele tău când nu ai vrut ca acest lucru să se întâmple, fă un pas în spate.
  19. Dacă provii dintr-un cămin mono-parental, fă un pas în spate.
  20. Dacă locuiești într-o zonă cu o rată crescută de infracțiuni și trafic sau consum de droguri, fă un pas în spate.
  21. Dacă ai fost victimă a hărțuirii sexuale, fă un pas în spate.
  22. Dacă nu ți se cere niciodată să vorbești în numele unui grup de oameni cu care împărtășești aceeași identitate, fă un pas în spate.
  23. Dacă întotdeauna ai presupus că vei studia la universitate, fă un pas în față. 
  24. Dacă tu sau unul dintre membrii familiei tale s-a născut într-o țară/comunitate în care nu a avut acces la servicii de bază (educație, sănătate, siguranță), fă un pas în spate.
  25. Dacă limba ta maternă este aceeași cu limba oficială din țara ta de reședință, fă un pas în față.
  26. Dacă familia ta a plecat vreodată din țara natală sau a mers într-o altă țară fără voia sa, fă un pas în spate.
  27. Dacă ai încercat vreodată să-ți schimbi înfățișarea, manierele sau comportamentul, pentru a fi acceptat, fă un pas în spate.
  28. Dacă, în trecut, ai urmat o școală unde ai simțit că oamenii sunt ca tine, fă un pas în față.
  29. Dacă poți arăta afecțiune pentru partenerul tău în public, fără teamă de a fi ridiculizat sau agresat, fă un pas în față.
  30. Dacă nu a trebuit niciodată să sari peste o masă sau nu ai fost niciodată flămând pentru că nu ai avut suficient de mulți bani pentru a cumpăra mâncare, fă un pas în față.
  31. Dacă ai fost vreodată descurajat de o activitate din cauza rasei, clasei, etniei, genului, dizabilității sau orientării sexuale, fă un pas în spate.
  32. Dacă ai fost vreodată descris de cineva utilizând stereotipuri, fă un pas în spate.
  33. Dacă ești mulțumit de felul în care identitatea ta este portretizată de către mass-media, fă un pas în față.
  34. Dacă te-ai simțit vreodată inconfortabil datorită unei glume legate de rasa, religia, etnia, genul, dizabilitatea sau orientarea ta sexuală, dar nu te-ai simțit în siguranță să combați ideea, fă un pas în spate.
  35. Dacă poți să comiți greșeli fără ca oamenii să asocieze comportamentul tău cu defecte bazate pe rasa sau religia grupului tău, fă un pas în față.
  36. Dacă familia ta beneficiază de asigurare medicală, fă un pas în față.
  37. Dacă deții mai mult de 50 de cărți, fă un pas în față.

 

 

 

 


 

Acest proiect a fost co-finantat de programul ERASMUS+ al comisiei Europene   

Co-founded by the Eramsus+ Programme of the European Union

Suportul Comisiei Europene pentru realizarea acestei publicații nu constituie o asumare a continuțului acesteia, care reflectă doar opiniile autorilor, și Comisia nu poate fi răspunzatoare pentru nici o utilizare a informațiilor prezentate aici. 

 


Creative Commons LicenceConținutul acestui website este pus la dispoziție sub o licență  Creative Commons Atribuire-Necomercial-Distribuire în Condiţii Identice 4.0 Internațional (CC BY-NC-SA 4.0).