Choose your preferred language

Resurse

Educatie intre egali

Manual si tutoriale

Asigurarea calitatii

Alte resurse

ARGUMENTARE

Această activitate îi ajută pe participanți să înțeleagă cum se creează zvonurile (și la o scară mai mare, știrile false) și potențialele cauze din spatele acestui lucru.

OBIECTIVE

  • pentru a vedea cât de ușor se poate modifica o poveste atunci când trece prin mai multe persoane.
  • să identifice elementele care provoacă aceste modificări.

CERINȚE

  • Mai multe fișe de lucru cu povestea
  • Durată: 30 – 45 de minute

DESCRIERE

  1. În timpul pauzei, pregătește decorul aranjând 5 scaune din cameră, orientate spre grup.
  2. La începutul activității, cere persoanelor din grup să se ofere voluntar, este nevoie de 5 voluntari. (Dacă se face această activitate într-o limbă pe care nu toți participanții o cunosc foarte bine, roagă-i pe cei cu abilități mai bune în limba respectivă să facă voluntariat, deoarece pentru succesul activității este important ca cele 5 persoane să fie destul de fluente în limba de lucru).
  3. Invită 4 dintre voluntari să iasă din cameră, spunându-le că li te vei alătura în câteva minute pentru a explica activitatea.
  4. Oferă fișa cu povestea voluntarului care a rămas și roagă-l să se așeze pe primul dintre cele 5 scaune care se află în cameră. Oferă alte fișe similare participanților care sunt încă în sală.
  5. Explică-i voluntarului că va citi povestea și apoi va returna fișa. În urma acestui lucru, vei invita participanții care se află afară să intre unul câte unul. Primul voluntar va spune povestea celui de-al doilea din memorie, al doilea la al treilea și așa mai departe până când toți cei 5 voluntari vor fi spus povestea. Instruiește-i pe ceilalți participanți să urmărească ce schimbări apar în poveste pe măsură ce ea este trecută de la o persoană la alta.
  6. Ieși afară și explică aceeași regulă celor 4 voluntari, instruiește-i că nu au nevoie decât să asculte povestea și să o spună următoarei persoane, fără a pune întrebări celei anterioare.
  7. Invită voluntarii unul câte unul, permițându-le să asculte povestea de la persoana anterioară. Fă acest lucru până când toți cei cinci au spus povestea. În timp ce ascultă, roagă ceilalți participanți să noteze modificările apărute, ce a fost transmis cu exactitate și ce a fost denaturat.
  8. După ce toți participanții au redat povestea, cere unui participant să citească versiunea originală.
  9. Facilitează subiectele de discuție.

 

SUBIECTE DE DISCUȚIE (DEBRIEFING ȘI EVALUARE)

  • Cât de diferită este ultima versiune a poveștii, redată de al cincilea voluntar, în comparație cu cea inițială. Care sunt principalele diferențe?
  • Ce elemente au fost eliminate din poveste? (scrie fiecare răspuns pe o foaie de flipchart)
  • Ce elemente au fost adăugate în poveste? (scrie fiecare răspuns pe o foaie de flipchart)
  • Ce elemente au fost schimbate în poveste? (scrie fiecare răspuns pe o foaie de flipchart)
  • De ce unele elemente au fost păstrate în timp ce altele au fost eliminate? Ce au în comun cele care au fost păstrate?
  • Putem vedea un astfel de proces întâmplându-se în viața reală? Ai putea da câteva exemple? De ce crezi că se întâmplă asta?
  • Poți da câteva exemple despre un astfel de proces care se referă la refugiații din țara ta sau cei din Europa?
  • Ce putem face pentru a preveni răspândirea unor astfel de zvonuri/știri false?

 

Sfaturi pentru facilitator: în mod obișnuit, evenimentele amintite se referă la refugiați, la un potențial furt, la o luptă, la o poveste romantică cu un bărbat căsătorit etc. Acestea sunt și poveștile pe care mass-media, sau alte surse care răspândesc zvonuri, le prezintă de cele mai multe ori (cele legate de lucruri bombastice și nefamiliare, de violență, scandaluri etc.). Se poate utiliza acest lucru pentru a face o paralelă între modul în care funcționează mintea noastră și modul în care mass-media sau persoanele cu intenții rele exploatează acest lucru pentru diverse interese (obținerea unei audiențe mai numeroase, susținerea unei agende ascunse, încercarea de a influența politica etc).

 

Inspirat din “Rumour Clinic” activitate a “Tide~ global learning”

 

FIȘĂ DE LUCRU

 

CONSOLIDAREA ECHIPEI COMPANIEI

Ai auzit despre lucrurile care s-au întâmplat în cadrul echipei? Tim a spus că a fost o adevărată aventură! A început cu multă distracție, făceau canotaj, tir cu arcul, călărie, cățărare și multe alte lucruri! Oamenii se bucurau cu adevărat de jocuri, participând cu mult entuziasm. Puteau fi auziți adesea din cealaltă parte a taberei. Un profesionist în domeniul incendiilor a creat o plimbare a focului și unii au învățat cum să meargă desculți pe cărbuni încinși. Au fost toate distracțiile obișnuite, surprize și multe râsete. Serile au fost și ele destul de animate, cu multe petreceri și dansuri. Între colegii noștri au apărut povești romantice, unul dintre ei fiind de fapt căsătoriți. Imaginează-ți asta! Se cânta muzică minunată, scena era inundată de dansatori.

Cu toate acestea, în mulțime, au fost câteva incidente, două persoane afirmând că le lipsesc portofelele. Pentru prima dată, acolo lucrau și câțiva refugiați. Așadar, unii i-au bănuit că ar fi implicați în furtul portofelelor și au existat chiar lupte între unul dintre băieții noștri și unul dintre ai lor pe tema asta. Poliția a trebuit să intervină pentru ca lucrurile să nu devină și mai violente.

 

 

 


 

Acest proiect a fost co-finantat de programul ERASMUS+ al comisiei Europene   

Co-founded by the Eramsus+ Programme of the European Union

Suportul Comisiei Europene pentru realizarea acestei publicații nu constituie o asumare a continuțului acesteia, care reflectă doar opiniile autorilor, și Comisia nu poate fi răspunzatoare pentru nici o utilizare a informațiilor prezentate aici. 

 


Creative Commons LicenceConținutul acestui website este pus la dispoziție sub o licență  Creative Commons Atribuire-Necomercial-Distribuire în Condiţii Identice 4.0 Internațional (CC BY-NC-SA 4.0).