ARGUMENTARE
Această activitate permite participanților să se gândească la situații în care persoanele au fost discriminate sau chiar agresate din cauza contextului etnic sau religios.
OBIECTIVE
- Creșterea gradului de conștientizare cu privire la diferitele manifestări ale excluziunii sociale;
- Începerea identificării a ce poate face fiecare participant pentru a preveni apariția sau continuarea acestor manifestări excluzive.
CERINȚE
- Materiale: 1 copie a celor “4 cadrane” pentru fiecare participant.
- Durată: 45 de minute.
DESCRIERE
- Oferă fiecărui participant o copie a fișei de lucru “4 cadrane”. Explică fiecărui participant semnificația celor 4 cuvinte, oferind și un exemplu personal.
- Cere participanților să selecteze un partener (sau să formeze grupuri de trei sau patru persoane) și să împărtășească în aceste perechi/grupuri un exemplu de moment în care au jucat unul dintre aceste roluri.
- Reunește grupul și discutați despre următoarele:
SUBIECTE DE DISCUȚIE
- A fost ușor să identifici aceste 4 ocazii? Care dintre ele a fost cea mai dificil de reținut?
- Cum te-a făcut să te simți amintindu-ți de cele patru situații?
- Cum te-ai simțit amintindu-ți de momentele în care ai fost făptuitorul? Ce te-a făcut să acționezi ca unul? Cum a putut cineva să te împiedice să faci asta?
- Cum poate fi un "spectator" transformat într-un "vindecător"?
- Ce putem învăța din această activitate?
Metodă adaptată din:
NANCY FLOWERS, Marcia Bernbaum, Kristi Rudelius – Palmer și Joel Tolman (2000), “The Human Rights Education Handbook. Effective Practices for Learning, Action and Change”, Centru de resurse pentru drepturile omului, Universitatea din Minnesota
Cele 4 cadrane
Amintește-ți o situație în care ai fost:
“Victimă”O perioadă în care, din cauza apartenenței tale la un anumit grup social, cineva a spus sau a făcut ceva care te-a rănit. |
“Făptuitor”O perioadă în care ai dezavantajat pe cineva din cauza apartenenței sale la un grup social specific (migrant/ refugiat/solicitant de azil/minoritate religioasă/minoritate etnică). |
“Spectator”Un moment în care o persoană a fost dezavantajată pentru că aparținea unui grup social specific (migrant/refugiat/solicitant de azil/minoritate religioasă/minoritate etnică) și ai asistat fără a interveni. |
“Vindecător”Un moment în care o persoană a fost dezavantajată, deoarece aparținea unui grup social specific, iar tu ai intervenit pentru a opri acel comportament. |