ARGUMENTARE
Această activitate se adresează stereotipurilor care provoacă imaginile pe care noi le avem despre oameni care aparțin altor culturi, grupuri sociale etc. Acest lucru îi ajută pe participanți să fie conștienți de modul în care aceste imagini condiționează așteptările noastre față de persoanele care aparțin altor grupuri.
CERINȚE
- Durată: 30 de minute;
- Notă: grupurile mari pot fi împărțite în grupuri mai mici;
- O minge;
- Hârtie și pix pentru cel care observă;
- O foaie de flipchart și un marker.
DESCRIERE
- Împarte participanții în grupuri de aproximativ 6-8 persoane.
- Cere persoanelor din fiecare grup să stea într-un cerc și roagă una dintre persoane să se ofere voluntar pentru rolul de observator. Observatorul va sta în afara cercului și va nota povestea creată.
- Explică restului grupului că împreună vor crea o poveste de cooperare (este important ca activitatea să fie prezentată inițial pur și simplu ca fiind crearea unei povești de cooperare). Pentru aceasta vor folosi o minge. Apoi spune-le: „Aceasta este povestea lui Antonio, un tânăr din Madrid” și pasează mingea unui membru al grupului și invită-l să continue povestea spunând una sau două propoziții, iar apoi să dea mingea altcuiva.
- Continuă în acest fel, astfel încât povestea să fie construită în mod cooperativ.
- Apoi spune: “Aceasta este povestea lui Antonio, un tânăr din Madrid” și dă mingea unui membru al grupului, invitându-l să continue povestea cu încă una sau două propoziții, iar apoi să dea mingea altcuiva.
- Continuă în acest fel, astfel încât povestea să fie construită în mod cooperativ.
- După 10 sau 12 ture, cere mingea și spune: „Antonio îl cunoaște pe Ali, un băiat marocan care are și el o poveste” și transmite mingea înapoi cuiva din cerc și roagă acea persoană să înceapă să spună povestea lui Ali.
- Finalizează activitatea după 10 sau 15 minute.
- Cere observatorilor să citească poveștile întregului grup de participanți.
SUBIECTE DE DISCUȚIE (DEBRIEFING ȘI EVALUARE)
- Cum ți-a plăcut această experiență despre co-crearea unei povești?
- Există unele diferențe pe care le putem observa între povestea lui Antonio și cea a lui Ali? (Notează punctele principale pe o foaie de flipchart).
- De ce crezi că apar aceste diferențe, le putem conecta cu realități ale societății?
- Ce ne poate învăța această activitate despre viața migranților/refugiaților și provocările cu care se confruntă?
Variație posibilă:
- Împarte grupul în două subgrupuri și cere fiecărui grup să lucreze doar la una dintre povești. După aceea, comparați cele două povești realizate. Această variație are avantajul că participanții nu bănuiesc că, la final, poveștile vor fi comparate. Este important ca participanții să fie împărțiți în subgrupuri la întâmplare.
Inspirat din: Pachetul educațional "all different - all equal", Consiliul Europei, ediția a doua, revizuită în 2016, pg 63-64, https://rm.coe.int/1680700aac, 09/05/2019